Hoe kan ik, werkend in de zorg, zorgen dat de verplichte meetinstrumenten, die door veel therapeuten verafschuwd en gemeden worden, dit instrument op een positieve manier door de cliënt wordt ontvangen? Het antwoord hierop geef ik al eens door aan collega’s en concolega’s en nu word het tijd er eens over te schrijven.
Ik merk steeds vaker dat ik het meetinstrumenten breng met een nieuwsgierige vraag richting de cliënt. Hiermee wek ik d nieuwsgierigheid bij de cliënt. Die daardoor meewerkt aan invullen en dit niet als zonde van de tijd beschouwt, maar iets nuttigs. Het werkt dan ook vaak als een eye-opener op het moment dat je de score samen bekijkt, de cliënt herkent zich er in en kan er iets mee.
Een voorbeeld:
Er komt een meneer binnen met een vraag: Hoe hij in een benarde situatie HVS aanval moet handelen. Hij komt binnen met het idee dat ik de expert op dat gebied ben en hem dit kan vertellen. Dat klopt ik ben expert op gebied van adem, ademen, ademtherapie en ademverstoringen al dan niet op basis van longafwijkingen.
Meneer vertelt aan de hand van mijn vragen zijn verhaal en ik steek in met hoe weet u zo zeker dat het HVS is. “Tja, dat is wat me vertelt is en ik zal dat wel hebben, na al die jaren roken en de longziektes die ik doorgemaakt heb. Als ik nu maar weet hoe ik er op moet reageren, dan zal het wel weg gaan”
‘Er bestaat een vragenlijst rond ademklachten als we die invullen kunnen we zien of het HVS is en in welke mate de fysieke component, de ademtechniek of eventuele spanning meespeelt’. “O dat klinkt interessant laten we dat doen, dan weet ik zeker hoe ik ervoor sta”. Na het invullen bleek er sprak van forse HVS en een zeer hoge score op spanning. Deze uitslag was voor de cliënt een hulpmiddel om de diepere laag van zijn verhaal te gaan vertellen. Het was niet zo zeer die long-adem-klacht waarmee hij rond liep, er speelde een flinke relatie verstoring op de werkvloer. Meneer dacht dat hij door zijn matige conditie en longproblematiek ging hyperventileren maar nu bleek vooral de verhoogde spanning de HVS uit te lokken.
Natuurlijk ben ik met hem adem en ontspanning gaan oefenen, dit was m.n. herhalen, ademtechnieken had hij al veel keren geoefend en toegepast.
Daarnaast is hij op de werkvloer in gesprek gegaan met de betrokkenen en daarmee is het begin van het ontspannen opgang gekomen. Na 5 behandelingen had meneer zijn doel bereikt. De spanning is sterk verminderd en meneer kan met zijn vertrouwde ademtechnieken zijn longproblematiek opvangen en onderhouden.
Ik ben er van overtuigd dat het inzetten van de Nijmeegse Hypoerventilatielijst deze cliënt een goede spiegel heeft gegeven en een goede aanzet tot bewuster met spanningen omgaan.
Geef een reactie